Skip to main content

Arigato gozaimasu Patimban

This April is the last month I worked with Patimban. A lot memory happen from beginning it was a sea the continue to build couseway. Piling at couseway form one pier to ther pier, test pile PDA test and PIT and also start excavation.  Also don't forget to drilling test in bagan at sea.  In Patimban I meet 3 japanese people Atsutsi Kawamura, besso and Tishiko Nishio 

1. Drilling at sea 

Began in April 2021 and ended at June 2021. Firstly we place bagan at sea according the coordinate. then continue mobilize the drilling machine. A lot problem happen like like sea tide,  difficult to move drilling machine from one bagan to other bagan, machine broken and a lot more. From Abutment one to pier 24 about 1 km.





2. Ramp ON Ramp OFF
We built a road in swampy area about 500 m from existing road which built with pile slab in Packet 4.  First install bamboo deep about 5 m then continue with matras bamboo then geotextile next embakment about 1 - 3 m. 





 3. PDA test and PIT test 
For measure capacity of pile we use PDA for test. Also for broken pile we used PIT. 




4. Pile 
We use diameter 60 cm with depth around 37-44 m. Using hammer machine. 




5. Static Loading Test 
By loading time to time until settlement achieve.





 
6. Excavation 
We make excavation from pier 1 to pier 24. Without design only experience from contractor 




7 .  Braced Frame 

#bracedframe is a structural system commonly used in structures subject to lateral loads such as wind and seismic pressure. The members in a braced frame are generally made of structural steel, which can work effectively both in tension and compression.
The beams and columns that form the frame carry vertical loads, and the bracing system carries the lateral loads. The positioning of braces, however, can be problematic as they can interfere with the design of the façade and the position of openings. Buildings adopting high-tech or post-modernist styles have responded to this by expressing bracing as an internal or external design feature.






Comments

Popular posts from this blog

Statigrafi dua mega proyek Indonesia

Ini statigrafi dua mega proyek di Indonesia. Mungkin ada yang bisa bedakan. pada MRT ada istilah aluvium dan dualivium. Sedangkan yang bawah tidak ada hanya klasifikasi tanah. Juga saya sering temui soal pewarnaan yang tidak sesuai juga motif dari jenis tanah. Karena tanah memiliki simbol - simbol tergantung jenis tanahnya. Hanya untuk koreksi ke depannya.   

Pak yoyon my team leader

 Dalam beberapa tahun ini saya berpindah dalam berbagai perusahaan. Alasan berhenti bermacam - macam mungkin masalah pribadi ga perlu disebutkan.  Ada seseorang yang menjadi team leader yang benar - benar memanusiakan anak buahnya. Atasan saya pak yoyon.  Kelebihannya:  Kami kadang kerja sampai pagi dia rela menunggu walaw hanya buat laporan di akhir. Dia bisa mendamaikan pertikaian antara expatriat dan lokal. Dia bisa menyusun langkah kami sebagai engginer kapan kami maju dan bergerak atau jenis laporan yang dibuat.  Dia mampu mengenali tipikal sifat pekerjanya dan menyesuaikan pekerjaan yang dilakukan dengan style nya sendiri.  Dia mengimprove anak buahnya dengan pelatihan sampai mengajari ob menjadi driver. Pelatihan setir ini berlaku u semua dan menggunakan fasilitas kantor.  Kadang ada lomba catur sederhana sesuai kesukaannya u menghibur anak buahnya. Jadi selama bekerja dengan dia ga ada istilah kerja -keja tipes... tapi kerja -kerja semangat dan...

Berbagai uji test di MRT fase 2

 Untuk menetapkan parameter tanah perlu banyak tes perlu dilakukan untuk memperkirakan parameter yang mumpuni dalam menetapkan angka untuk desain. Tes ada di lapangan juga ada tes di laboratorium.  Kali ini saya akan membahas tes yang dilakukan pada proyek MRT fase 2  Tes Lapangan meliputi : 1. CPTU  2. CPT  3. Geolistrik (Soil Resistivity Measurement) 4. SPT, tipe undisturb sampling : Unditurb soil sampling, piston and Mazier Triple Tube Sampling Method 5. Menard Presuremeter Test is test yang tes in situ yang memperkirakan compresibility of subsoil untuk memperkirakan penurunan gedung tinggi.  6. Downhole seismic Test digunakan untuk memperkirakan menggunakan gelombang suara untuk tujuan klasifikasi jenis tanah . Dari hasil P wave velocity dan S wave velocity dicari dinamic poison ratio dinamis shear modulus dan dinamic young modulus.  7. Standpipe Piezometer Instalation to check graundwater level monitoring dibandingkan dengan pembacaan borelog....